Loyale en verborgen dynamieken binnen scholen

Gepubliceerd op 4 januari 2025 om 08:00

Elke school heeft zijn eigen geschiedenis, tradities en cultuur. Deze aspecten vormen niet alleen het gezicht van de organisatie, maar beïnvloeden ook de onzichtbare dynamieken binnen het systeem. Denk aan loyale gewoontes zoals “zo doen we dat hier altijd” of onuitgesproken verwachtingen die het gedrag van medewerkers sturen.

In een schoolsysteem spelen vaak verborgen krachten mee. Medewerkers voelen bijvoorbeeld een diepe loyaliteit naar hoe dingen vroeger gingen of naar een geliefde, inmiddels vertrokken directeur. Soms ontstaan er spanningen wanneer oude structuren botsen met nieuwe ideeën. Deze loyaliteit is vaak onbewust en ontstaat uit de menselijke behoefte om erbij te horen en betekenis te geven aan het verleden.

Een voorbeeld: een team dat resistent lijkt tegen verandering, kan eigenlijk worstelen met het verlies van een vertrouwde manier van werken. Dit is geen gebrek aan motivatie, maar een uiting van loyaliteit aan het verleden.

Systemisch leiderschap vraagt dat je deze dynamieken erkent zonder ze te willen ‘fixen’. Door stil te staan bij wat er speelt en het gesprek aan te gaan over wat er niet wordt uitgesproken, kun je balans en helderheid brengen. Het erkennen van wat is – zonder oordeel – kan al een enorme stap zijn in de goede richting.

Denkvraag voor jou:
Welke loyaliteiten herken jij binnen jouw team of school? Hoe beïnvloeden deze dynamieken de samenwerking of besluitvorming?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.