Wet DBA

Het moet voor werknemers en werkgevers duidelijk zijn wanneer iemand als zzp’er werkt of in loondienst. Wanneer iemand als zzp’er werkt, maar eigenlijk in loondienst is (schijnzelfstandigheid) dan lopen opdrachtgever en werkende risico’s. Vanaf 1 januari 2025 hervat de belastingdienst de actieve handhaving op schijnzelfstandigheid. 

 

Wat doe ik om schijnzelfstandigheid te voorkomen?

✓ Ik werk voor meerdere opdrachtgevers, bij voorkeur in dezelfde periode. 

✓ Ik werk enkel en alleen opdrachtmatig; een opdracht heeft altijd een kop en een staart. 

✓ De te behalen doelen zijn bij aanvang van de opdracht duidelijk omschreven in een door mijzelf opgestelde opdrachtomschrijving en worden door beide partijen voor aanvang ondertekend.  

✓ Bij elke opdrachtomschrijving wordt een begin- en een einddatum vermeld. 

✓ Tijdens de uitvoering van de opdracht is er geen sprake van gezag, enkel van functioneel, inhoudelijk en periodiek voortgangsoverleg tussen de betrokken partijen.  

✓ Ik gedraag me als ondernemer; werk zelfstandig en voer de opdracht zelf uit.  

✓ Ik maak gebruik van eigen middelen, met uitzondering van bedrijfsspecifieke middelen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht.  

✓ Alle werk gerelateerde activiteiten zijn vastgelegd en terug te vinden in mijn agenda.  

✓ Ik werk aan een opdracht. Deze opdracht heeft een andere inhoud en dient een ander doel dan een functie van een vaste werknemer binnen deze organisatie.  

✓ Ik heb een website, e-mailadres, logo, huisstijl en een LinkedIn-profiel.  

✓ Aan het einde van de maand stuur ik een factuur voor de door mij geleverde diensten, op basis van een gezond uurtarief.  

✓ Ik heb mijn administratie op orde, mijn boekhouding is compleet en up to date. 

✓ Ik draag verantwoordelijkheid voor de risico’s die horen bij het ondernemerschap zoals bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en oudedagvoorziening.