Het grotere geheel zien

Gepubliceerd op 3 januari 2025 om 08:00

In het onderwijs maken we vaak plannen en beslissingen voor individuele leerlingen of teamleden. Maar wat als we verder kijken dan het directe probleem? Wat als we proberen het grotere geheel te zien?

Systemisch leiderschap nodigt ons uit om de context te begrijpen waarin uitdagingen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een leerling met gedragsproblemen. In plaats van alleen te kijken naar het gedrag van de leerling zelf, kan het waardevol zijn om te onderzoeken hoe de schoolomgeving, de groepsdynamiek of zelfs thuisomstandigheden bijdragen aan wat je ziet.

Als schoolleider is het jouw taak om patronen en verbanden te herkennen. Waarom blijven bepaalde conflicten binnen een team terugkomen? Waarom lijkt een verandering op papier logisch, maar stuit die in de praktijk op weerstand? Door een stap terug te doen en de puzzel als geheel te bekijken, krijg je meer inzicht in hoe onderdelen op elkaar inwerken.

Een systemische benadering helpt niet alleen om problemen effectiever aan te pakken, maar voorkomt ook dat oplossingen op lange termijn schade veroorzaken in andere delen van het systeem. Het vraagt om een nieuwsgierige houding: niet meteen ingrijpen, maar eerst observeren en analyseren.

Denkvraag voor jou:
Kun jij in jouw organisatie een situatie bedenken waarin het groter geheel over het hoofd werd gezien? Wat zou je anders hebben gedaan met die kennis?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.