Bent u op zoek naar interim directie?

Als interim-directeur combineer ik sterke didactische kennis met een systemische aanpak om onderwijsorganisaties effectief door veranderingsprocessen te leiden. Mijn focus ligt op het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het versterken van samenwerking binnen teams. Door zowel het onderwijsaanbod als de organisatie van de school in hun onderlinge samenhang te bekijken, creëer ik duurzame veranderingen die zowel leerlingen als medewerkers ten goede komen. Mijn doel is om scholen te helpen groeien, innoveren en zich te ontwikkelen in een dynamisch onderwijsklimaat, met oog voor de lange termijn én de dagelijkse praktijk.

 

Projecten

Heeft u een afgebakend project, zoals een verbeteringsopdracht, visietraject of het ontwikkelen van een professionele cultuur?  Met mijn doelgerichte aanpak sta ik graag voor u klaar.

Analyse

Wilt u graag een goed beeld van de sterke- en ontwikkelpunten van de school hebben? Met een analyse kan ik deze punten in beeld brengen en indien gewenst vertalen naar een ontwikkelplan. 

Trainingen

Wilt u uw team een duurzame training bieden? Ik werk altijd met een 'ontwikkelteam' bestaande uit leerkrachten, ko/ib, directie en mezelf zodat de opgedane kennis geborgd wordt. Ik bied de volgende trainingen aan: 

- Werken vanuit coöperatieve leerstrategieën 
- Expliciete directe instructiemodel (EDI)
- Rekendidactiek

Coaching

Met mijn jarenlange ervaring als leerkracht en directeur ben ik beschikbaar voor een coaching traject met een startend directeuren of leerkracht. Afhankelijk van de vraagstelling kom ik op klassenbezoek of kan ik gebruik maken van DISC (gedragsanalyse en gedragsstijl) of systemische interventies.

Systemisch werken in de klas

Elke klas vormt een uniek systeem waarin leerlingen, leerkrachten en soms ook ouders elkaar beïnvloeden. Problemen zoals onderlinge spanningen, leeruitdagingen of gedragsproblemen kunnen ontstaan door onzichtbare dynamieken in de groep. Met systemisch werken kijk ik naar de klas als geheel, om deze patronen inzichtelijk te maken en te doorbreken.

Door de juiste vragen te stellen en samen te werken met alle betrokkenen, ontstaat er meer balans en verbinding. Dit helpt leerlingen beter samen te werken, zich veiliger te voelen en het leerklimaat te verbeteren. Systemisch werken biedt dus niet alleen oplossingen voor problemen, maar versterkt ook de basis voor groei en samenwerking in de klas.

Wil je weten wat dit kan betekenen voor jouw klas? Neem gerust contact op.

Referenties

"Femke heeft als interim-directeur 9 maanden op de Boogurt gewerkt. Een periode waarin ze de lopende ontwikkelingen en de schoolorganisatie op de Boogurt met veel verantwoordelijkheid heeft vastgepakt en voortgezet. Femke heeft haar creativiteit en daadkracht laten zien oa bij de uitdagingen om kort- en langdurige vervangingen te organiseren. De samenwerking en afstemming tijdens de re-integratie en het rustig weer overdragen van alle taken aan de herstellende leidinggevende verliep zeer soepel. Bij Femke is de school in vertrouwde handen!"

Nicole van Eert-Maas
Regio-directeur Cranendonck/Heeze-Leende

"Femke heeft als interim-directeur op een tweetal scholen binnen ons bestuur gewerkt. In beide gevallen was ze snel op de hoogte van de belangrijkste in's en out's van de betreffende school en had ze het vertrouwen van het team. Snelle analyses en een goede aanpak van de meest urgente zaken zorgden in beide gevallen voor een mooi proces, waar de vaste opvolgers op voort konden borduren. Femke is duidelijk, stuurt waar nodig en volgt waar het kan. Ze neemt teamleden mee en geeft hen verantwoordelijkheid maar blijft wel alert op het doel dat bereikt moet worden."

Marcel Reulen
College van bestuur Eenbes basisonderwijs